GüncelMakalelerPusula

PUSULA | Değişim ve Anlayış

"Bizi yönlendiren çelişkiler bizi belirler ve burjuva ideolojisi burada önemli bir rol oynar. Burjuva ideolojisi bugün egemen ideolojidir ve hepimizi etkiler."

Değişim ve anlayış birbiriyle ilişkilidir; değişim yoluyla anlamayı öğreniriz ve anlayış yoluyla değişebiliriz. Yoldaş Marx’ın sözleriyle: “Bireylerin yaşamlarını nasıl ifade ettikleri, nasıl olduklarıdır. Dolayısıyla ne oldukları üretimleriyle, hem ne ürettikleriyle hem de nasıl ürettikleriyle örtüşür.” İnsanlar yalnızca toplumun bir parçası olarak vardır; bir insan tarihinden, sınıfından, toplumundan bağımsız olarak anlaşılamaz; onu çevresiyle diyalektik bir ilişki içinde anlamayı öğrenmek gerekir. İnsanlar doğanın bir ürünüdür ve binlerce yıl içinde evrimleşmiştir. Gıdasını üretmesiyle birlikte insan kendini diğer hayvanlardan ayırmaya başlamış ve bu üretimin ilerlemesiyle birlikte insanın bilinci oluşmuştur.

Marx: “Bilinç asla bilinçli varlıklarından başka bir şey olamaz ve insanın varlığı onun gerçek yaşam sürecidir” der. Varlığın ve bilincin diyalektik ilerleyişi ile insan zorunluluktan özgürlüğe doğru yolculuğuna başladı ve çevresini anlamaya ve değiştirmeye başladı. Üretimin ilerlemesi, özel mülkiyetin ve iş bölümünün oluşmasına ve böylece çelişkileri antagonistik bir çelişkiye dönüşen ve ancak sınıf mücadelesi yoluyla çözülebilen sosyal sınıfların oluşmasına yol açtı. Proletarya ve burjuvazi arasındaki sınıf mücadelesi, kapitalizm dünya sahnesine çıktığında, insan bilincinin, sınıf bilincinin gelişiminde önemli bir adım Marksist bilimle geldi. Sınıf mücadelesi ve onun içinden çıkan Marksist bilim sayesinde proletarya, işçi sınıfına ait olma bilincini geliştirdi ve kendisini bu düzeyde örgütlemeye başladı.

İnsanları anlamak

Lenin, bir nesneyi gerçekten tanımak için, onun tüm yönlerini, tüm bağlantılarını ve bağlantılarını anlamalıyız der.

Lenin yoldaşın bu cümlesini insanlarla yüzleşmeye uygulamalıyız; insanları, kitleleri, kendimizi ve yoldaşlarımızı mümkün olan tüm açılardan analiz etmeyi, farklı perspektifler benimsemeyi öğrenmeli ve böylece çok yönlülüğe mümkün olduğunca yaklaşmalıyız.  Ancak bir nesnenin her zaman kendisi ve bir başkası olduğunun, her şeyin sürekli hareket halinde olduğunun ve bu nedenle asla evrenselliğe ulaşamayacağımızın ve analizlerimizi sürekli gözden geçirmemiz ve değiştirmemiz gerektiğinin her zaman farkında olmalıyız. Bu temelde, süreçlerin hareketlerini tanımayı öğrenir ve devrimci tarafı güçlendirebiliriz. Ancak anlamak istediğimiz nesneyle yüzleştiğimizde onu anlamaya başlayabiliriz.

Günümüzün egemen sınıfı olarak burjuvazi, özellikle kapitalist ve emperyalist toplumlarda liberalizm ile güçlü bir ideolojik etkiye sahiptir. İdeolojik etki, sınıf egemenliğini destekler ve istikrara kavuşturur. Düşüncelerimizi, duygularımızı, davranışlarımızı ve tepkilerimizi etkiler. Sınıf mücadelesini bu düzeyde yürütmek, kitleler içinde proleter ideolojiyi güçlendirmek ve insanları örgütlemek için insanları, onları hangi çelişkilerin yönlendirdiğini, sınıflarının ne olduğunu ve bunun davranışlarını, çıkarlarını ve niyetlerini nasıl etkilediğini anlamayı öğrenmeliyiz. İnsanları anlamak istiyorsak, sınıf mücadelesi bağlamında nasıl durduklarını anlamamız gerekir. İnsanları anlamak ve anlamayı öğrenmek istemek devrimci çalışmanın önemli bir parçasıdır ve tam da bu insanların değişimiyle ilgilidir. İnsanları anlamak için onların nesnel durumlarına ve öznel özelliklerine bakmanız gerekir.

Kendini anlamak

Marx: “Çevremle olan ilişkim benim bilincimdir” der.

İnsan, diğer her şey gibi, iç çelişkiler tarafından yönlendirilir ve yalnızca toplumla ilişki içinde var olur. Eğer kendinizi anlamak istiyorsanız, bu kuralları içselleştirmeli, kendi çelişkilerinizin birliğini ve dolayısıyla çelişkilerin çözümünü tanımayı öğrenmelisiniz.

Kapitalist toplumda birey toplumun merkezi olarak görülür ve toplum da bir grup bireyden oluşur. Bireyin özel, eşsiz ve diğerleriyle rekabet halinde olduğu söylenir.  Özgüven, başkalarının yenilgileri üzerine inşa edilir. Başarılar kişisel başarılara göre değerlendirilir. İnsanlar arasındaki ilişkiler kapitalist değerlere dayanır. Herkes kendi bireysel başarısızlıklarından ve başarılarından sorumludur. Üretim toplumsallaştıkça ve giderek daha fazla insanı kapsadıkça, toplum bölünmekte ve izole olmaktadır.  Kapitalist sistem, insanlara özne olarak saldırır ve bireyselleşmeyle birlikte insanlar egemen sistemin nesneleri haline gelir.

Bizi yönlendiren çelişkiler bizi belirler ve burjuva ideolojisi burada önemli bir rol oynar. Burjuva ideolojisi bugün egemen ideolojidir ve hepimizi etkiler. Ne hissettiğimizi ne istediğimizi ne hayal ettiğimizi ve nasıl tepki verdiğimizi etkiler. Öz imajımızı ve diğer insanlarla ve yoldaşlarımızla olan ilişkilerimizi etkiler. Kendimizi anlamak, bizi yönlendiren çelişkileri anlamak ve böylece özellikle içimizdeki burjuva ideolojisiyle mücadele etmek anlamına gelir. Kapitalist duygu, düşünce ve davranış dünyasına teslim olmak yerine, devrimci kişiliği güçlendirmeli ve devrimci duyguları, devrimci düşünceyi ve davranışı güçlendirmeliyiz.

Anlayışlı yoldaşlar

Devrimciler olarak kendimizi örgütleriz ve böylece bireyciliğimizle yüzleşiriz. Eğer devrimci süreçte kitlelere önderlik etme sorumluluğunu üstleniyorsak, bu aynı zamanda kendimizde ve yoldaşlarımızda burjuva ideolojisiyle mücadele etmemiz gerektiği anlamına gelir. Örgütlenmek aynı zamanda yoldaşlarımızı tanımak ve anlamak anlamına da gelir. “Yoldaşlarımı nasıl algılıyorum”, “onlara karşı nasıl davranıyorum”, “tepkileri ne oluyor”, “hangi çelişkiler onları yönlendiriyor?”

Kooperatif ilişkileri de burjuva ideolojisinden etkilenmektedir. Sekterlik ve liberalizm örgütün derinleşmesini engeller ve böylece devrimci mücadeleyi zayıflatır, kıskançlık, rekabet ve egoizm duygu dünyalarını zehirler, bireycilik kolektif çalışmayı engeller, ataerkillik bu hastalıkları teşvik eder. Kolektif pratik yoluyla, eleştiri ve özeleştiri yöntemleriyle burjuva ideolojilerini tanıyabilir ve bunlarla mücadele edebiliriz. Bu nedenle yoldaşları anlamayı öğrenmek aynı zamanda bireycilikten kolektif örgütlenmeye geçmek ve devrim hedefini her zaman akılda tutmak anlamına gelir.

Bu nedenle anlamak her zaman değişimle, mücadeleyle el ele gitmelidir; meseleye mümkün olan en büyük çok yönlülükle yaklaşmak ve diyalektik materyalizm temelinde nesnel durumu ve öznel durumu tanımak, bu temelde eylemler inşa etmek ve sırayla bunların doğru olup olmadığını kontrol etmek ve böylece sınıf mücadelesinde küçük adımlar atmak anlamına gelir.

Daha fazla göster

İlgili Makaleler

Başa dön tuşu